vrijdag 25 oktober 2013

#83 imdb top 250; Good Will Hunting en the Bourne Ultimatum (115/250)

Dunc en ik kijken graag films, en we houden van lijstjes. Het bekendste filmlijstje is toch wel de imdb top 250. Ik had al een aardig aantal films van de lijst gezien voordat ik me er mee bezig ging houden de lijst vol te maken. Voordat ik aan deze Day Zero lijst begon stond ik op 113 films.

Afgelopen week heb ik er weer twee gekeken, geheel bij toeval 2 films met Matt Damon in de hoofdrol.

#194 The Bourne Ultimatum

Film nummer drie in de Bourne reeks. Gewoon hele lekkere actie. Veel meer kan ik er niet over zeggen, behalve dan dat ik normaal niet graag actiefilms kijk (tenzij scifi of vampiers oid), dus dit is goed gedaan.




#144 Good Will Hunting (1997)

Deze film wilde ik al een tijd kijken, ik heb hem ooit zelfs op VHS gekocht. Nu kwam het er eindelijk eens van. Destijds was het een beetje een hype, je had die twee jongens (Matt Damon en Ben Affleck) die samen een filmscript hadden geschreven voor een film die een groot succes werd. Een film over Will, een jongen die briljant is maar vanwege zijn lage zelfvertrouwen niets van zijn leven weet te maken tot hij wordt geholpen door een onorthodoxe psycholoog, een typische rol voor Robin Williams.



Leuke film maar niet echt bijzonder. Erg leuk vond ik natuurlijk de keuze voor muziek van Elliott Smith. Voor het nummer "Miss Misery" kreeg hij een Oscar-nominatie (maar had vrijwel geen kans tegen "My heart will go on" uit de film  Titanic"). Daar stond Smith tijdens de uitreiking ineens , helemaal in zijn eentje op het immense podium, in het witte pak dat iemand van de platenmaatschappij voor hem had gekocht, over een aangeklede backingtrack te spelen.



We hebben hem in 2000 zien optreden in de tent op Rock Werchter en in 2003 was hij dood (waarschijnlijk zelfmoord). Deze week alweer 10 jaar. Blijft jammer.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten